آیا استیل زنگ می زند؟

آیا استیل زنگ می زند؟ فولاد ضد زنگ (استیل) یکی از کاربردی ترین فلزات در طیف وسیعی از صنایع است. به دلیل ماهیت چکش خوار و مقاوم در برابر خوردگی قوی ، برای بسیاری از تولیدکنندگان که به دنبال فلزی که نیاز به تعمیر کمی دارد مطلوب است. محصولات فلزی ضد زنگ در صنایع خودروسازی، فرآوری و جابجایی مواد غذایی و صنایع پزشکی استفاده می شود . در ویکی پدیا از استیل ها بیشتر بخوانید.

آیا استیل زنگ می زند؟

در پاسخ به این سوال که آیا استیل زنگ می زند باید اشاره کرد که باوجود اینکه استیل (فولاد ضد زنگ) به دلیل ویژگی های مقاوم در برابر خوردگی خود شناخته می شود، در شرایط خاصی دچار زنگ زدگی می شود. اگرچه زنگ زدگی در فلزات اغلب درنتیجه قرار گرفتن در معرض آب است، فولاد ضد زنگ هم در اثر قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مخرب، گریس یا حرارت طولانی زنگ می زند.

 

آیا استیل زنگ می زند؟
آیا استیل زنگ می زند؟

چه ویژگی هایی استیل را در برابر زنگ زدگی مقاوم می کند؟

فولاد ضد زنگ آلیاژی بر پایه آهن است که از دو یا چند ماده اولیه موجود در طبیعت از جمله سنگ آهن، کروم ، سیلیکون، نیکل ، کربن، نیتروژن و منگنز تشکیل شده است. عناصری برای افزایش خواص خاصیت فلزی مانند مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری ، چکش خواری و … اضافه می شوند.

عنصر مسئول مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی فولاد ضد زنگ کروم است که معمولا 12 تا 20 درصد از ترکیب آلیاژ را در طول فرایند ذوب و ریخته گری تشکیل می دهد. هر چه کروم کمتر باشد، فولاد در برابر زنگ زدگی مقاومت کمتری دارد.

پوشش مقاوم دربرابر زنگ زدگی

در بیشتر موارد می توان یک روکش پلی اورتان، درزگیر یا پوشش اپوکسی را به فولاد ضد زنگ اضافه کرد تا از خوردگی بیشتر جلوگیری شود. این پوشش ها انتخابی مطمئن و از نظر اقتصادی مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی هستند.

چه چیزی باعث زنگ زدگی فولاد ضد زنگ می شود؟

زنگ نتیجه یک واکنش اکسیداسیون است. هنگامیکه آهن تزریق شده در فولاد ضد زنگ با آب و اکسیژن واکنش نشان می دهد زنگ آهن ایجاد می شود. گفته می شود پوشش زشت مایل به قهوه ای تنها زمانی رخ می دهد که اکسیداسیون روی آهن یا آلیاژهای آهن ایجاد شود.

دلایل دیگر زنگ زدگی استیل

  • قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مخرب
  • آلودگی گریس
  • قرارگرفتن طولانی در معرض گرما

نحوه حذف زنگ از استیل

اگر محصول فولادی شما زنگ زده است، می توانید با دانستن اینکه چندین راه موثر برای ازبین بردن خوردگی وجود دارد به اکسیدزدایی بپردازید.

زنگ زدایی خانگی:

سرکه، جوش شیرین و نمک را مخلوط کنید تا زنگ زدگی ایجاد شود. زنگ زدگی را با مخلوط لیمو، آهک و نمک پاک کنید. برای از بین بردن زنگ زدگی از مخلوط سس کچاپ و سودا استفاده کنید.

روش های زدودن زنگ صنعتی

  • آسیاب کردن
  • سندبلاست فلز
  • خیساندن محصولات زنگ زده در محلول شیمیایی

خرید از فولاد مارکت

برای خرید انواع فولاد و قطعات آلیاژی به وبسایت فولاد مارکت مراجعه کنید. فولاد مارکت با بیش از ده سال سابقه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد. فولاد مارکت ارائه دهنده استیل 304، استیل 316، ورق mo40، ورق st52 و سایر ورق های فولادی است.

Contents

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *