تفاوت گریدهای استیل

تفاوت بین گریدهای استیل چیست؟

اکثر مردم فکر می کنند که فولاد فقط ترکیبی از آهن و کربن است، اما آیا می دانستید که بیش از 3500 گرید مختلف فولادی وجود دارد. می توانید با اندازه گیری میزان کربن، آلیاژهای اضافی و نحوه پردازش آنها توسط سازنده، گریدهای فولادی را مقایسه کنید. در این بلاگ پست به تفاوت گریدهای استیل می پردازیم. در این بلاگ پست با استیل ها بیشتر آشنا می شویم.

تفاوت گریدهای استیل
تفاوت گریدهای استیل

4 نوع فولاد

انواع فولاد به چهار گروه کربنی ، آلیاژی، ضد زنگ و ابزار طبقه بندی می شوند. انواع مختلف فولاد از چه ساخته شده اند و برای چه استفاده می شوند؟

فولادهای کربنی

فولادهای کربنی علاوه بر کربن و آهن، حاوی مقادیر کمی از عناصر هستند. این گروه از بین چهار گرید فولادی محبوب ترین است و 90 درصد تولید فولاد را به خود اختصاص می دهد.

فولاد کربنی بسته به مقدار کربن دارای سه زیر گروه اصلی است: فولادهای کم کربن (تا 0.3 درصد کربن)، فولادهای کربن متوسط(0.3 تا 0.6 درصد کربن) و فولادهای کربن بالا(بیش از 0.6 درصد کربن).

شرکت ها اغلب این فولادها را در مقادیر انبوه تولید می کنند، زیرا ساخت آنها ارزان است و به اندازه کافی قوی هستند که در ساخت و سازهای بزرگ استفاده می شوند.

فولادهای آلیاژی

فولادهای آلیاژی با افزودن عناصر آلیاژی اضافی مانند نیکل ، مس و کروم ایجاد می شوند. ترکیب این عناصر استحکام، شکل پذیری ، مقاومت در برابر خوردگی و ماشین کاری فولاد را افزایش می دهد.

فولادهای ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ حاوی 10 تا 20 درصد کروم به عنوان عنصر آلیاژی خود و همچنین عناصر دیگر مانند نیکل، منگنز و کربن هستند. این فولادها مقاومت دربرابر خوردگی بالایی دارند و برای استفاده در ساخت و سازهای بیرونی استفاده می شوند.

درحالیکه گریدهای مختلف فولاد  مانند استیل 304 در ساخت و ساز استفاده می شوند، اکثر صنایع از فولاد ضد زنگ برای خواص بهداشتی خود استفاده می کنند. این فولادها در تجهیزات پزشکی ، لوله کشی، ابزار برش و تجهیزات پردازش مواد غذایی استفاده می شوند.

فولاد ابزار

فولادهای ابزار در تجهیزات برش و حفاری استفاده می شوند. این فولادها به دلیل داشتن تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم مقاومت حرارتی و دوام کلی مناسبی دارند و از آنجایی که شکل خود را حفظ می کنند، مواد اولیه برای بسیاری از ابزارهای دستی هستند.

گریدهای مختلف استیل کدام هستند؟

سیستم های درجه بندی فولاد به ما راهی نشان می دهند تا انواع فولاد را براساس کاربردهای متفاوتی که آنها را متمایز می کنند طبقه بندی کنیم.

مثلا سرعت خنک کردن فولاد توسط سازندگان می تواند بر میزان استحکام آن در سطح مولکولی تاثیر بگذارد.

سیستم درجه بندی ASTM به هر فلز یک پیشوند حرفی براساس دسته کلی آن اختصاص می دهد. علاوه برآن یک عدد اختصاصی متوالی که با ویژگی های خاص آن فلز مطابقت دارد.

سیستم درجه بندی SAE از یک عدد چهار رقمی برای طبقه بندی استفاده می کند. دو رقم اول آن نشان دهنده نوع فولاد و غلظت عنصر آلیاژی است و دو رقم آخر نشان دهنده غلظت کربن فلز است.

استانداردهای درجه بندی فولاد به صورت گسترده توسط دانشمندان، مهندسان، معماران و سازمان های دولتی برای اطمینان از کیفیت و سازگاری مواد استفاده می شود. این استانداردها زبان مشترکی را برای برقراری ارتباط با خواص فولاد با ویژگی های بالا فراهم می کند و تولیدکنندگان محصول را به سمت فرایندهای پردازش و کاربرد مناسب راهنمایی می کند.

خرید از فولاد مارکت

برای خرید انواع فولاد و آلیاژ با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. فولادمارکت ارائه دهنده انواع فولاد مانند استیل 310 ، استیل 316 و … می باشد.

Contents

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *