چشم انداز کوتاه مدت فولاد (اکتبر 2022)

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) چشم انداز کوتاه مدت خود برای سال های 2022 و 2023 را منتشر کرده است. wordsteel پیش بینی می کند که تقاضای فولاد در سال 2022 با 2.3 درصد کاهش به 1796.7 میلیون تن پس از افزایش 2.8 درصدی در سال 2021 خواهد رسید. تقاضای فولاد در سال 2023 شاهد بهبود 1 درصدی خواهد بود و به 1814.7 میلیون تن خواهد رسید. تورم بالا، انقباض پولی و کاهش رشد چین منجر به سالی سخت در 2022 شد ، اما انتظار می رود تقاضای فولاد در سال 2023 را کمی افزایش دهد.

ماکسیمو ودویا مدیر عامل ترنیوم و رئیس کمیته اقتصاد جهان استیل در مورد چشم انداز اظهار داشت که اقتصاد جهانی تحت تاثیر تداوم تورم، انقباض پولی، کند شدن اقتصاد چین و پیامدهخای تهاجم روسیه به اوکراین است. قیمت بالای انرژی ، افزایش نرخ های بهره و کاهش اعتماد منجر به کندی فعالیت بخش های مصرف کننده فولاد شده است. درنتیجه، پیش بینی فعلی ما برای رشد تقاضای جهانی فولاد در مقایسه با پیش بینی قبلی کاهش یافته است. چشم انداز سال 2023 به تاثیر سیاست های پولی سختگیرانه و توانایی بانک های مرکزی برای تثبیت انتظارات تورمی بستگی دارد. به ویژه چشم انداز اتحادیه اروپا به دلیل تورم بالا و بحران انرژی که با جنگ روسیه و اوکراین تشدید شده است، در معرض خطر نزولی بیشتری قرار دارد.

چشم انداز کوتاه مدت فولاد
چشم انداز کوتاه مدت فولاد

چشم انداز کوتاه مدت فولاد (عمومی)

محیط اقتصادی جهانی در سال 2022 به طرز قابل توجهی رو به زوال رفته است، زیرا خطر تورم به طور کامل همراه با دیگر بادهای مخالف اصلی ، یعنی جنگ روسیه و اوکراین و قرنطینه چین تحقق یافته است. جنگ روسیه و اوکراین فشار تورمی را تشدید کرد که ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا پس از قرنطینه بود زیر جنگ باعث اختلال در تامین انرژی و مواد غذایی و مداخله با عادی سازی زنجیره تامین شد. به ویژه در اروپا جایی که وابستگی به عرصه گاز روسیه زیاد است، فعالیت های اقتصادی و همچنین اعتماد به شدت تحت تاثیر بحران انرژی قرار دارند.

افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو و دلار قوی آمریکا خطرات رکود در ایالات متحده را افزایش می دهد و از طریق خروج سرمایه در اقتصادهای نوظهور اثر موجی برای بقیه جهان خواهد داشت و استرس مالی کشورهای بدهکار و مصرف کنندگان را افزایش می دهد. افزایش نرخ بهره و تورم بالا بر سرمایه گذاری و هزینه های مصرف کننده تاثیر می گذارد و به بخش های فولادی مانند ساخت و ساز، ماشین آلات و کالاهای بادوام مصرف کننده آسیب می رساند.

مشکلات زنجیره تامین تا حدودی در سال 2022 کاهش یافت اما با بروز اختلالات جدید فعالیت های تولید را محدود کرد. با این فرض که جنگ به زودی پایان نخواهد یافت و چین همچنان سیاست سختگیران مهار کووید را در حال حاضر حفظ می کند، با وجود کاهش تقاضا تنگناهای عرضه به طور کامل از بین نمی روند.

عدم اطمینان برای اقتصاد جهانی همچنان بالاست و موازنه ریسک ها تا حد زیادی به سمت نزول منحرف شده است. از جمله این موارد می توان به تاثیر انقباض پولی ، تداوم تورم ، جهت گیری اقتصاد چین و سیاست کوید 19 ، بحران احتمالی عرضه گاز در اروپا و تشدید جنگ روسیه و اوکراین با پیامدهای غیرمنتظره اشاره کرد.

چین

بهبود تقاضای فولاد چین در اواخر سال 2021 در سه ماهه دوم سال 2022 معکوس شد. زیرا قرنطینه های مکرر COVID منجر به رکود اقتصاد چین شد. رکود در بازار املاک عمیق تر شده است و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به بدترین حد خود در 30 سال گذشته رسیده است. همه شاخص های اصلی بازار املاک و مستغلات در محدوده منفی قرار دارند و برای اولین بار در تاریخ مدرن ، فضای زیرساخت در حال ساخت است. علیرغم تلاش های دولت برای تقویت بازار املاک و مستغلات ، انتظار نمی رود که چرخش عمده ای رخ دهد. زیرا اعتماد خریداران به دلیل اقدامات سختگیرانه کووید و ورشکستگی توسعه دهندگان ضعیف است. سرمایه گذاری در زیرساخت به دلیل اقدامات دولت در حال بهبود است و در اواخر سال 2022 و 2023 از تقاضای فولاد حمایت می کند. با این حال تا زمانیکه بخش املاک و مستغلات در رکود باقی بماند افزایش قابل توجه تقاضا برای فولاد دشوار خواهد بود.

تقاضای فولاد در چین در هشت ماهه اول سال 2022 به میزان 6.6 درصد کاهش یافته است. در کل سال تقاضای فولاد احتمالا تا 4 درصد کاهش می یابد.

در سال 2023 پروژه های زیر ساختی جدید و بهبود اندک در بازار املاک و مستغلات می تواند از انقباض بیشتر تقاضای فولاد جلوگیری کند. انتظار می رود تقاضای فولاد در سال 2023 با این فرض ثابت بماند که اقدامات محرک جدیدی اعمال شود و اقدامات قرنطینه ای تا حد زیادی در اواخر سال 2022 برداشته شود. اگر این مفروضات برآورده نشوند خطرات قابل توجهی وجود دارد. کندی اقتصاد جهانی خطر نزولی بیشتری را برای چین به همراه دارد.

 

اقتصادهای پیشرفته

بهبود تقاضای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته به دلیل تورم پایدار و تنگناهای عرضه پایدار در سال 2022 با یک عقبگرد بزرگ روبرو شد. جنگ در اوکراین انگیزه بیشتری برای تورم و مسائل زنجیره تامین ایجاد کرد. به ویژه اتحادیه اروپا با شرایط اقتصادی وخیم همراه با تورم بالا و بحران انرژی مواجه است. فعالیت های صنعتی به شدت رو به کاهش است ، زیرا قیمت های بالای انرژی باعث تعطیلی کارخانه ها شده است.

انتظار می رود تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا در سال 2022 به میزان 3.5 درصد کاهش یابد. با توجه به اینکه بهبود فوری در وضعیت عرضه گاز دیده نمی شود، تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا در سال 2023 با خطر نزولی قابل توجهی در صورت کاهش خطر آب و هوای سخت زمستانی مواجه خواهد شد.

در صورت ادامه محدودیت های اقتصادی در سطح فعلی پیامدهای بلندمدتی برای ساختار اقتصاد و درنتیجه تقاضای فولاد وجود دارد. از سوی دیگر اگر جنگ روسیه و اوکراین زودتر از حد انتظار پایان یابد پتانسیل صعودی شدن وجود دارد.

بهبود پایدار و قدرتمند اقتصاد ایالات متحده از شوک همه گیر در حال پایان است، زیرا فدرال رزرو به دنبال افزایش شدید بهره برای مهار تورم است. انتظار می رود فعالیت های تولیدی به دلیل محیط ضعیف اقتصادی به شدت کاهش یابد. با این حال انتظار می رود که بخش خودرو با توجه کاهش محدودیت های زنجیره تامین حرکت خود را حفظ کند. بخش ساخت و ساز به دلیل کاهش رونق مسکن و تاخیر در بهبود بخش غیر مسکونی به دلیل افزایش هزینه مصالح و نرخ بهره بالا با مشکل مواجه خواهد شد . با این حال قانون جدید زیرساخت به شدت سرمایه گذاری زیرساختی را تقویت می کند و افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی از رشد تقاضای فولاد علی رغم ضعف اقتصادی حمایت می کند. به طور کلی انتظار نمی رود تقاضای فولاد ایالات متحده کاهش بیابد.

بهبود تقاضای فولاد در ژاپن با افزایش هزینه مواد و کمبود نیروی کار منجر به تاخیر در ساخت و ساز شده است. با این حال با حمایت بخش های ساخت و ساز و ماشین آلات غیر مسکونی تقاضای فولاد در سال 2022 به بهبود خود ادامه خواهد داد. رشد صنعت خودرو با کاهش محدودیت های زنجیره تامین امکان بهبود مستمر تقاضای فولاد در سال 2023 را فراهم می کند.

چشم انداز تقاضای فولاد برای کره جنوبی بدتر شده است و انتظار می رود در سال 2022 به دلیل قرارداد سرمایه گذاری تسهیلات و ساخت و ساز کاهش یابد. ژاپن و کره هردو با خطرات نزولی ناشی از بدتر شدن چشم انداز اقتصاد جهانی روبرو هستند، زیرا بخش های مصرف کننده فولاد در معرض صادرات بالایی هستند.

تقاضای فولاد در کشورهای توسعه یافته درسال های 2022 و 2023 ، 1.7 درصد افت و سپس 0.2 درصد افزایش خواهد داشت.

 

اقتصادهای در حال توسعه به استثناء چین

بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه به  ویژه کشورهای وارد کننده انرژی تورم حادتری را تجربه می کنند و چرخه های انقباض پولی را تجربه می کند که پیش از اقتصادهای توسعه یافته آغاز شده است.

با این حال اقتصادهای درحال توسعه آسیایی که به سرعت درحال رشد هستند ، مانند هندوستان رشد بالایی را حفظ خواهند کرد که توسط قدرت ساختاری اقتصاد داخلی حمایت می شود.

علی رغم واکنش منفی جهانی تقاضای فولاد هند به پشتوانه مصرف قوی شهری و مخارج زیرساختی رشد بالایی را نشان خواهد داد که همچنین تقاضا برای کالاهای سرمایه ای و خودرو را در میان موارد دیگر افزایش می دهد.

در منطقه آسیا تقاضای فولاد شاهد شروع آهسته بعد از پاندمی بود و تاخیر ساخت و ساز رو به بهبودی میرود. با این حال در سال 2022 تقاضای فولاد منطقه رشدی قوی نشان داده است زیرا دولت های برای پروژه های زیرساختی فشار می آورند. همچنین رشد ویژه ای در تقاضای فولاد در فیلیپین و مالزی پیش بینی شده است.

از سوی دیگر کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی شاهد کاهش شدید تقاضای فولاد خواهند بود. زیرا منطقه با چالش هایی ناشی از تورم بالا مواجه است. علاوه بر تورم بالا و افزایش نرخ بهره در داخل ، انقباض پولی ایالات متحده فشار بیشتری را بر بازارهای مالی وارد خواهد کرد. پس از بازگشت در سال 2021 ، تقاضای فولاد در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی در سال 2022 با کاهش قابل توجه ذخایر و کند شدن ساخت و ساز کاهش خواهد یافت.

در منطقه MENA تقاضای فولاد به دلیل بهره مندی کشورهای صادرکننده نفت از قیمت های بالای نفت و پروژه های زیرساختی بزرگ در مصر انعطاف پذیر است. با این حال ، قیمت های بالای نفت منجر به افزایش عمده در پروژه های ساختمانی جدید در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشده است زیر دولت ها در تلاش برای ایجاد سپر مالی هستند.

در ترکیه کاهش ارزش لیر و تورم بالا به فعالیت های ساختمانی آن لطمه می زند که منجر به کاهش تقاضای فولاد در سال 2022 و تنها یک بازگشت محدود در سال 2023 شده است.

علی رغم تحریم های سنگین اعمال شده بر روسیه انتظار می رود تقاضای فولاد کمتر از آنچه در ابتدای جنگ پیش بینی می شد کاهش یابد. با این حال بخش خودرو و ماشین آلات به دلیل وابستگی زیاد به قطعات وارداتی با رکود عمیق مواجه شده است. در سال 2023 انتظار می رود که تقاضای فولاد با انقباض عمیق تری مواجه شود ، زیرا تحریم ها در طول زمان سخت تر می شود. تقاضای فولاد در اوکرانی جنگ زده در سال 2022 بیش از 50 درصد کاهش یافت اما انتظار می رود که در سال 2023 به دلیل فعالیت های بازسازی بهبود یابد.

 

چشم انداز کوتاه مدت فولاد (ساخت و ساز)

بهبود پس از قرنطینه در فعالیت های ساختمانی ابتدا با تنگناهای عرضه و سپس افزایش هزینه های مواد با مانع مواجه شد. فعالیت های ساخت و ساز جهانی در سالهای آینده با چالش های بیشتری مواجه می شود، زیرا نرخ بهره در بسیاری از مناطق برای اولین بار از زمان بحران مالی جهانی شروع به افزایش می کند. چشم انداز ساخت و ساز مسکونی به دلیل افزایش هزینه های تامین مالی ، کاهش قدرت خرید و اعتماد ضعیف به طور قابل توجهی بدتر شده است. از سوی دیگر زیرساخت ها همچنان نقطه روشنی در بسیاری از مناطق هستند زیرا دولت ها بر پروژه های زیربنایی تمرکز می کنند.

چشم انداز کوتاه مدت فولاد در بازار املاک چین  در رکود باقی می ماند و به دلیل اعتماد پایین خریداران انتظار بازگشت قوی وجود ندارد. با توجه به برخی از اقدامات آرامش بخش در بازار املاک و مستغلات بهبود جزئی در سال 2023 محتمل است. سرمایه گذاری در زیرساخت می تواند حرکت مثبت تری داشته باشد. زیرا دولت چین برای حمایت از اقتصاد ضعیف به سرمایه گذاری زیرساختی متکی است.

در ایالات متحده انتظار می رود قانون زیرساخت جدید علیرغم وخامت محیط اقتصادی کلی سرمایه گذاری در زیرساخت ها را به شدت افزایش دهد. رونق ساخت و سازهای مسکونی در بحبوحه هزینه های ساخت و ساز بالا ، افزایش نرخ وام مسکن و افزایش قیمت مسکن در حال محو شدن است. افزایش شدید نرخ بهره بهبود بخش غیر مسکونی را به تاخیر می اندازد.

در اتحادیه اروپا فعالیت های ساخت و ساز به طور کلی در میان هزینه های بالای مواد، کمبود مواد، افزایش نرخ بهره و کاهش اعتماد ضعیف شده است. ایتالیه به نوبه خود شاهد رشد قوی ساخت و ساز در سال 2022 به دلیل مشوق های دولتی بوده است، اما چشم انداز آینده نامشخص است.

در ژاپن پروژه های مهندسی عمران مرتبط برنامه های پیشگیری از بلایای طبیعی نقش حمایتی در تقاضای فولاد دارد.

در هند تمایل قوی برای توسعه زیرساخت ، از جمله جاده ها و پروژه های مترو، به افزایش تقاضای فولاد ادامه خواهد داد. توسعه زیرساخت های شهری نیز باعث بهبود بخش مسکونی می شود.

در سراسر آسیا دولت ها بر روی از سرگیری پروژه های زیرساختی متوقف شده تمرکز دارند. با این حال سیاست های پولی سختگیرانه و افزایش هزینه ها ممکن است رشد ساخت و سازهای مسکونی در منطقه را تضعیف کند.

مکزیک با بهبود بسیار ضعیفی در ساخت و ساز مواجه است. انتظار نمی رود این بخش در سال 2023 به سطحی قبل از همه گیری برسد. در برزیل بخش ساخت و ساز نیز پس از عملکرد قوی در نیمه اول سال 2022 کند شده است.

در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، تلاش های کاهش بودجه پروژه های جدید را در کوتاه مدت به تعویق می اندازد، اما قیمت بالای نفت منجر به فعالیت های ساختمانی بیشتر در آینده نزدیک خواهد شد.

 

 

چشم انداز کوتاه مدت فولاد (خودرو)

بهبود جهانی صنعت خودرو در نیمه اول سال 2022 ادامه داشت. افول صنعت خودرو ناشی از محدودیت های کووید و اختلالات زنجیره تامین بود. در ایالات متحده تولید خودروها سبک برای ادامه حرکت رو به بالا آماده است، مشروط بر اینکه تنگناهای عرضه حتی با کاهش شدید بخش تولید همچنان کاهش یابد. در مکزیک پس از عملکرد ضعیف در سال 2021 انتظار می رود که تولید خودرو در سال های 2022 و 2023 رشد قوی داشته باشد. در هند شتاب تولید خودروهای سواری قوی است و انتظار می رود با ثبت سفارشات قوی و بهبود عرضه ریزتراشه ها همچنان سالم بماند. در کره جنوبی انتظار می رود که تولید خودرو رشد نشان دهد زیرا قرنطینه در چین و اختلالات زنجیره تامین تا حدودی کاهش یافته است.

در همین حال در آلمان و ژاپن بهبود با سرعت کمتری انجام می شود و انتظار می رود بهبود قابل مشاهده تری در سال 2023 صورت گیرد. در روسیه تولید خودروهای سواری با تقاضای ضعیف و کمبود شدید قطعات به شدت کاهش یافت.

اخیرا اختلالات زنجیره تامین کمتر شده است و انتظار می رود که وضعیت در سال 2023 بهبود بیشتری را نشان دهد. با این حال افزایش تورم و به ویژه افزایش قیمت انرژی بودجه خانوار را تحت فشار قرار می دهد. درحالیکه افزایش نرخ های بهره خودروها را ارزانتر می کند. ضعف بالقوه در سمت تقاضا ممکن است بهبود تولید را تضعیف کند.

با این حال تولید و فروش خودروهای الکتریکی به ویژه در چین و اروپا شتاب بیشتری گرفته است. در چین تولید خودروهای برقی با جهش 120 درصدی به 3.28 میلیون دستگاه رسید که 22.5 درصد از کل تولید خودرو در هفت ماهه اول سال 2022 را به خود اختصاص داده است.

خرید فولاد در ایران

در مقاله بالا به بررسی چشم انداز کوتاه مدت فولاد پرداختیم. با وجود نوسانات عرضه و تقاضا در صنعت فولاد این صنعت همواره مورد تقاضای صنایع مختلف بوده است. برای خرید فولاد و انواع قطعات آلیاژی می توانید با کارشناسان ما در فولاد مارکت تماس حاصل نمایید. فولاد مارکت با بیش از 10 سال سابقه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.

Contents

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *